Jak si povedou zimní a celoroční modely v typických podmínkách tuzemské zimy? Tuto otázku se rozhodli zodpovědět redaktoři Autoklubu České republiky. Pro test pneu si tentokrát vybrali 15 dezénů v hojně používaném rozměru 205/55 R16. Ten řidiči obouvají například na vozy Škoda Octavia, Škoda Superb či Volkswagen Passat.
V prvním díle velkého testu vám přinášíme přepis srovnání sedmi zimních modelů s referenční pneumatikou Goodyear UltraGrip 9+. Její výkon v disciplínách komisaři stanovili jako standard vyjádřený indexem 100. V hodnocení pak vidíte, jestli ostatní pneumatiky dosáhli lepších výsledků, nebo naopak na referenční Goodyear nestačily. K testování zimních pneumatik komisaři Autoklubu ČR používají lety prověřenou metodiku. Ta obsahuje 16 disciplín ve 3 hlavních kategoriích, které jsou mokro, sucho a sníh. Během jízdy například měří podélnou ochranu proti aquaplaningu na 8 mm vody či valivý odpor, který ovlivňuje spotřebu paliva. Průměrná známka z hlavních disciplín pak určuje konečné pořadí.
Za zmínku rozhodně stojí ekonomická pneu Debica Frigo HP 2, která společně s Michelinem obsadila druhé místo na sněhu. V trakci je totiž překonal jen referenční Goodyear UltraGrip 9+ a v ovladatelnosti do zasněženého kopce dokonce Debica nenašla konkurenci. Díky takovým výsledkům posbírala v kategorii sníh celkový index 99,4, což je společně s Michelin Alpin 6 druhý nejlepší výsledek celého testu. Pro zajímavost velmi oblíbený Nokian WR SnowProof, který výrobce testuje za polárním kruhem, byl na sněhu až šestý. A v konečném pořadí pak předposlední. Dokázal totiž porazit pouze čínskou pneu Imperial, od které jsme ale takové umístění očekávali.
Absolutně nejkratší brzdění na suchu a mokru předvedla japonská pneu Bridgestone Blizzak LM005, která letos v testech přímo exceluje. Stačí se podívat do tabulky s hodnocením z jednotlivých disciplín a uvidíte, jak obrovský náskok měl dezén před konkurenčními značkami. Ty na něj stačily jen na sněhu, kde i tak "dojel" na krásném 3. místě.
Referenční pneumatika Goodyear UltraGrip 9+ předvádí v testu velmi slušný výkon, na který v konečném součtu stačil pouze japonský model Blizzak LM005. Podle výsledků jen stěží najdete na sníh lepší obutí, než je právě americká značka. V kategorii na mokru vyniká fantastickou ochranou proti aquaplaningu, na suchu zase nízkou spotřebou paliva, vysokým kilometrovým nájezdem a nejlepším komfortem při jízdě. Takové pláště můžeme s klidným svědomím doporučit.
Bronzovou medaili z testu si s celkovým indexem 98,6 odnesla prémiová pneumatika Michelin Alpin 6. Francouzský model vyniká velmi vyváženou jízdou za každých podmínek. Na mokru brzdí hned za vítěznou Bridgestone nejlépe, v trakci na sněhu nemá konkurenci. Pneumatiky Michelin již tradičně doporučujeme i díky unikátní technologii EverGrip. S ubývající hloubkou dezénu se drážky rozšiřují, čímž si pneumatika uchová stejné jízdní vlastnosti po celou její životnost.
Dezén | Vybrat e-shop | Hodnocení Autoklub ČR |
Sucho | Mokro | Sníh | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bridgestone Blizzak LM005 | 101,0 % | 102,8 % | 103,4 % | 97,0 % | ||
Goodyear UltraGrip 9+ | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | ||
Michelin Alpin 6 | 98,6 % | 99,2 % | 97,4 % | 99,4 % | ||
4. | Dunlop Winter Sport 5 | 97,3 % | 98,5 % | 96,9 % | 96,6 % | |
5. | Maxxis Premitra Snow WP6 | 96,8 % | 99,0 % | 96,6 % | 95,3 % | |
6. | Debica Frigo HP 2 | 95,6 % | 95,8 % | 91,8 % | 99,4 % | |
7. | Nokian WR SnowProof | 95,4 % | 100,5 % | 90,3 % | 96,1 % | |
8. | Imperial Snowdragon UHP | 91,7 % | 99,2 % | 86,9 % | 90,2 % |