Celoroční pneumatiky na SUV? Kompromis nebo již adekvátní řešení v době, kdy se každý rok potýkáme s mírnější nebo téměř žádnou zimní sezónou? AutoBild otestoval sedm celoročních pneumatik v rozměru 235/55 R19 a test hovoří jasně. Celoroční pneumatika už nemusí být považována za kompromis, ale za jasnou volbu pro určitou skupinu řidičů.
Test sedmi celosezonních pneumatik to jasně ukazuje. Díky tomu, že AutoBild do testu zařadil pro srovnání také čistě zimní a letní pneumatiku, které testoval podle stejných pravidel, je jedno jasné. S celoroční a čistě zimní pneumatikou můžete jezdit celý rok s dávkou kompromisu, ale ne s letní pneumatikou. Protože přilnavost letní pneumatiky se dramaticky snižuje na sněhu a ledu, stává se opravdu životu nebezpečnou. Příkladem je rozdíl mezi nejhorší celoroční pneumatikou od čínského Gripmaxu s brzdnou dráhou 28,5 m z rychlosti 50 km/h do klidového stavu a letní pneumatikou, která se zastaví až po hrozivých 62,5 metrech z téže rychlosti.
Všechny nově zakoupené zimní i celoroční pneumatiky musí mít nejen staré a bezvýznamné označení M + S, ale také alpský symbol (piktogram Horského štítu s vločkou). Výrobce nesmí označit tímto symbolem pneumatiku, dokud neprošla tzv. sněhovou zkouškou, kterou původně zavedl úřad pro silniční dopravu v USA a Kanadě. Bez této značky nezaručuje pneumatika vhodnost pro zimní období. Absolvování zkoušky není příliš obtížné. Ale přinejmenším lepší než vůbec žádný test, jako tomu bylo u označení M + S po mnoho desetiletí. Kdy každý výrobce pneumatik mohl toto označení použít téměř libovolně a může to udělat i dnes. Všechny testované celosezónní pneumatiky nesou symbol Alpine. Jsou tedy považovány za plně zimní pneumatiky.
Vítěz Vredestein Quatrac 5 dostal od AutoBildu označení "příkladný" a v tomto testovacím rozměru je to nejlepší volba v konkurenci dalších šesti značek. Pokud chcete opravdu používat pneumatiky jak na sněhovou pokrývku, do deště i na rozpálený asfalt. Tak s koupí tohoto dezénu budete mít zajištěn výkon a přilnavost letní pneumatiky na suchém či mokrém asfaltu i výborný výkon v zimě na zasněžené vozovce.
Z testu Vredestein Quatrac 5 vzešel jako vítěz s nejlepším jízdním výkonem za všech povětrnostních podmínek. AutoBild vyzdvihl přesné chování při jízdě, krátké brzdné dráhy na mokru i na suchu. Výborný poměr mezi cenou vs. výkonem bez nutnosti přezouvání během sezón.
Francouzský Michelin CrossClimate+ oslnil zejména všestrannou sportovní a dynamickou jízdou. Nabízí precizní chování při jízdě především na suché vozovce, bezpečné brzdné dráhy v létě i v zimě a velmi úsporný valivý odpor. Prémiový Michelin patří mezi dražší pneumatiky, ale zde to má své opodstatnění především pro milovníky sportovní rychlé jízdy, kde kvalita hraje svoji nezanedbatelnou roli.
Další ze zástupců prémiového segmentu Continental AllSeasonContact se umístil díky dobrému výkonu na třetí příčce. Oproti Michelinu nejezdí tak dobře na suchém povrchu v letních podmínkách, ale v zimě je výkonem téměř na úrovni čistě zimních pneumatik při jízdě na sněhu. Dezén má výborný výkon při manipulaci na mokré vozovce a komfort při jízdě s malým valivým odporem. Ze slabých stránek AutoBild uvádí nedotáčivost při jízdě na suchém povrchu. Vysloužil si známku "dobrý".
Dezén | Vybrat e-shop | Hodnocení AutoBild |
Sucho | Mokro | Sníh | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vredestein Quatrac 5 | příkladné | 2+ | 2+ | 2+ | ||
Michelin CrossClimate+ | příkladné | 1- | 2 | 2 | ||
Continental AllSeasonContact | dobré | 2 | 2+ | 1 | ||
4. | Goodyear Vector 4Seasons 2 | dobré | 2 | 2+ | 2- | |
4. | Nokian WeatherProof | uspokojivé | 3+ | 2- | 1 | |
6. | Falken EuroAll Season AS210 | uspokojivé | 2 | 3+ | 2 | |
7. | Gripmax Status AllClimate | nedoporučeno | 2- | 4- | 3 |