Povinnost zimních pneumatik 2021/2022
17.9.2021Od 1. listopadu do 31. března je dle zákona povinné mít nazuté na automobilu zimní pneumatiky. V některých případech je možné i po prvním listopadu jezdit stále na letních pneu.
Pokud nepoužíváte celoroční pneumatiky, tak se v letním nebo zimním období dostanete do situace, kdy musíte uskladnit tu sadu pneumatik, kterou zrovna nemáte obutou. Ukážeme si, jak správně skladovat letní či zimní pneu ve variantě s diskem i bez něj.
Aby nedošlo k poškození a deformace pneumatik a alu kol, je nutné dodržovat elementární pravidla, která vám prodlouží životnost pneumatik, hliníkových i ocelových disků. Rovněž také ušetří peníze za nevědomost při špatném uskladnění.
Doporučení, jak skladovat pneu a disky:
Doporučení, jak NIKDY NESKLADOVAT pneu a disky:
Existují dva způsoby skladování pneumatik s disky. Prvním je uložení pneumatik na sebe do komínku. Druhý způsob je zavěšení pneumatik, zde je doporučováno alespoň jednou za měsíc pneumatiky pootočit, aby nedocházelo k deformaci prověšením.
Ilustrační obrázek: Jak skladovat pneumatiky s a bez ráfku.
Samotné pneumatiky bez disků skladujeme nastojato. Tedy v pozici v jaké jsou na autě. Je zde opět doporučeno alespoň jednou za měsíc pneumatiky pootočit, aby se pneu nedeformovala. Kdo má možnost si pořídit a umístit někam stojan z pevné konstrukce, tak si zajistí ještě lepší podmínky než postavení pneu nastojato na zem. Ve stojanu by pneumatika měla držet ve dvou místech a její váha být více rozprostřena tak, že není soustředěna do jednoho místa.
Pro skladování hliníkových kol, tvz. alu kol nebo chcete-li elektronů platí stejná pravidla jako pro skladování kompletů, tedy nazuté pneu na disk. Dbejte především na správnou manipulaci, nikdo nechce mít na svých liťácích škrábance ještě před tím, než se objeví jako designová součást vašeho vozu.
Často majitelé vozů mají dvě sady kompletů. Jednu na léto s alu koly, druhou na zimu s ocelovými disky. Důvod je prostý, alu kola jsou v zimě náchylná na poškození vlivem častého posypu vozovky směsí solí a písku. Štěrk, respektive kamínky vám mohou udělat z vaší designové ozdoby oči pro pláč. V případě hlubokých škrábanců může docházet až ke korozi a znehodnocení disků pro stránce estetické i technické. Při rozhodování, zda na zimu alu kola nebo ocelové disky, jasně vyhrávají ocelové disky za poloviční cenu. Při poškození ocelových disků stačí buď vyměnit poklice nebo ošetřit sprejem vrchní, zpravidla černou vrstvu laku.
Výrobci udávají shodně dobu pěti let (někteří ještě více), po kterých pneumatika při správném skladování nemění své vlastnosti. Kdykoli při koupi nových pneu nebo při koupi ojetého vozu je dobré si prohlédnout tvz. DOT kód, který udává týden a rok výroby pneumatiky. Příklad: 1319 uvádí, že pneu byla vyrobena v 13-tém týdnu roku 2019. DOT kód tedy napoví, jak je pneumatika stará a jestli je vhodné je vyměnit za nové. I když nemusí na první pohled vykazovat žádné vady, tak vlastnosti, které výrobce garantuje při koupi, mohou být zcela jiné až život ohrožující. Nezapomínejte, že pneumatika je to, co vás drží styčnou plochou lidské dlaně na vozovce a při výběru či kontrole stáří pneu zůstávejte obezřetní.
Od 1. listopadu do 31. března je dle zákona povinné mít nazuté na automobilu zimní pneumatiky. V některých případech je možné i po prvním listopadu jezdit stále na letních pneu.
Minimální hloubku dezénu pneumatik v ČR ukládá zákon. Rozlišujeme minimální hloubku dezénu u letních (1,6 mm) a zimních pneumatik (4 mm).
Správný tlak v pneumatikách se odvíjí od modelu automobilu, typu a velikosti pneumatik a vytěžovanosti vozu - hmotnosti nápravy.